Wednesday, January 7, 2009

ADC bab 28

Langkawi memberikan seribu kenangan padaku. Aku sangat seronok dibawa keluarga angkat melawat banyak tempat2 menarik di pulau itu. Insyaallah, ada umur aku pasti akan ke sana lagi.


---------------------------------------------------


Bermulanya semester baru bermakna tibalah masanya aku kembali ke kuliah. Banyak yang perlu ku ulangkaji kerana masaku begitu banyak memperuntukkan untuk kegiatan projek kolej. Walaupun aku tidak lagi penteng kelas tetapi masa mengulaangkaji bagiku sangat terhad. Apalagi masa malamku pasti habis berdating sahaja.

Jadual kuliah dan tutorialku pada semester ini tidaklah begitu padat dibandingkan dengan semester lalu. Aku memilih kelas hanya pada hari Isnin sehingga hari Khamis. Jadi 3 hari terakhir setiap minggu aku ada masa banyak untuk berehat. Mungkin akan mengambil masa terluang itu untuk balik ke kampung.

Seperti biasa, Abang PP pasti akan meminta jadual kuliahku. Hish, mesti nak memantau takat2 aku ponteng kuliah la tu. Dan dia juga dengan sukarelanya memberikan aku jadualnya supaya kami masing2 tahu bila masa yang terluang untuk berjumpa.

Yang pastinya semester ini aku memang mahu menumpukan sepenuhnya pada studyku. Mujurlah aku hanya ada satu sahaja projek kolej yang akan berlangsung tidak lama lagi iaitu Pidato Antara IPT. Semester lepas aku sangat sibuk dengan gerai konvo, hari keluarga kolej, interaksi senior junior la, kursus kepimpinan, khidmat siswa dan Pertandingan seni pentas.

Aduh, banyaknya masa ku habiskan dengan kegiatan2 yang sepatutnya hanya menjadi kegiatan sampingan sahaja.

-----------------------------------------------------

Bulan ramadhan tiba jua. bagiku ramadhan di kolej sama sahaja seperti ramadhan di asrama dulu.

"Yang, hari ni abang nak pergi bazaar ramadhan di kerinchi. nak ikut tak" tanya Abang PP suatu hari sewaktu aku terserempak dengannya ketika aku pergi ke kedai runcit kolej.

"malas lah nak keluar. tak pe kan abang kalau tak nak ikut."kataku dengan berhati2 takut2 kalau2 dia tersinggung aku menolak ajakannya.

"it's ok. ada nak kirim apa2"tanyanya lagi.

" tak payahlah. yana makan makanan kat kolej ni sahaja." sememangnya aku segan juga untuk mengirim kerana selama ini Abang PP tak pernah menerima walau sesen pun bila aku mahu membayarnya.

"oklah, Abang pergi dulu yer. "katanya minta diri.

"take care..." kata ku.

muah.... ish, bulan puasa lah Abang PP ni... ngada2 lah tu. tapi gayanya saja dah boleh buat aku tersenyum.

Ketika aku, Ct, Gee, Nora dan Azimah berborak2 di foyer sambil menunggu waktu berbuka puasa, aku nampak Abang PP masuk ke kawasan kolej dengan motor kapcainya.

Bila dia nampak aku, lalu digamitnya aku supaya datang ke tempat parking. Apalah pulak nak Abang aku ni. Apabila aku sampai di tempat parking, Abang PP memberiku satu bungkusan sate.

" Aduhai abang... kenapa susah2 ni. yana tak kirim pun. Berapa ni" tanyaku. rasa segan pun ada hari2 dia belanja aku.

" Tak payah la... ambil saja. Abang ikhlas" katanya beria2 menolak bila aku mahu membayarnya.

"tak boleh lah cam ni Abang. Kita student bukannya banyak sangat duit. " kataku dengan rasa bersalah.

" sebenarnya kan, Abang tak kisah langsung pasal duit. Tapi Abang tak sampai hati bila Abang makan sedap2, tapi yana tak makan. Tak boleh nak telan tau kalau Abang buka puasa dengan lain dari menu kolej, tapi Yana tak de transport nak keluar beli juadah lain dan terpaksa makan menu kolej yang kadang2 tah apa2 tu". luahnya... sesekali nada kuasa vetonya kedengaran jugak. makna aku terpaksa rela menerimanya lah ni.

"oklah... tapi lepas ni kalau nak g beli apa2 bagi tau dulu nak beli apa. Kita share yer... kalau hari2 cam ni boleh bankrup tau. ni jer belanja dah berapa ni.." kataku separuh membebel.

"oklah sayang. sudah2 tu mebebel" katanya sambil tersenyum.

Aku tau dia tidak suka dibebel. dan jarang sekali aku membebel padanya.

Bulan puasa itu juga menandakan bulan di mana kami harus study kerana selepas cuti hari raya akan ada peperiksaan akhir untuk semester itu. Kali ini aku mesti buat sehabis baik kerana rasanya semester lepas , aku banyak sangat main2. Keputusan peperiksaanku semester lepas tiada satupun subjek aku mendapat A. yang ada hanya B-, C, D dan E. Aku risau jika aku tidak dapat catch up dengan result semester ini. takut2 bila keputasan akhir nanti tiba2 aku kena repeat paper ataupun mengulang semula tahun satuku... aduh, perkara itu lah sangat kutakuti.


------------------------------------------------------------------

Setiap malam aku akan keluar study dengan Abang PP. Samada kami hanya study di dewan kolej ataupun ke library. Aku lebih suka ke library kerana jauh dari mata2 warga kolej yang suka menggossip itu. Dan setiap kali kami study bersama, barulah terserlah sikapnya sewaktu study. Abang PP tak suka langsung gangguan walaupun aku cuba bercakap sepatah perkataan. baginya time study, study betul2.

Suatu hari kami study di dewan makan sahaja. Aku begitu khusyuk sekali mentelaah pada waktu itu, bila Abang PP memanggilku. Mula2 aku menjawab juga, tapi lama kelamaan dia betul2 mengganggu konsentrasiku. Bila ku malas melayannya, dia mula membuat berbagai2 perkara yang menyakiti hatiku.

"Abang, kenapa? kata study tak leh kacau. Kita serious, dia pulak main2". kata ku mohon pengertiannya.

" Alah, Abang nak cakap sekejap takkan tak leh berhenti kut study tu" katanya sambil tersengeh2...

" ye lah, tapi ni dah kira langgar prinsip sendiri ni" kataku mengingatkannya prinsip yang dia sendiri cipta.

"Oklah, apa dia" kataku ringkas sahaja. tapi nada suaraku tu nampak macam acuh tak acuh.. Arhh.... sure dia sensitif lagi ni..

" tak pelah.. bukan penting pun", nada suaranya ku tahu memang dah sentap la tu.

" Alah, cakap jer la , yana dengar ni"kataku sambil menutup nota2 kuliahku.

" Abang kata tak de apa2... study jer la" katanya bagai meninggi suara padaku.

Entah kenapa demi mendengarkan suaranya yang meninggi itu, aku terus bangun dan mengemas segala nota2 kuliahku, lantas meninggalkan dia. semasa aku bangun dari kerusi dewan makan itu, bunyi kerusi itu sudah cukup untuk membuatkan pelajar2 lain yang turut study di dewan itu menoleh kepada kami. aku tidak mempedulikannya langsung, lantas keluar dari dewan lalu balik ke bilik.

Sampai saja di bilikku yang sunyi sepi kerana Nina roomateku sudah lama keluar dari kolej akibat kemalangan yang menimpanya semester lalu, aku terus menghempas segala nota kuliahku di meja tulis. lantas aku berbaring di atas katil sambil muhasabah diriku.

Apa yang kau buat ni Yana. kenapa pulak aku nak naik angin hanya kerana terasa study ku diganggu. Padahal apa salah dia. bukannya besar sangat kesalahannya itu. tapi kenapa aku sakit hati sungguh lantas meninggalkan Abang Pp termangu2 di situ. tentu dia malu besar kerana budak2 lain di dewan makan itu nampak akan kejadian aku bangun dengan kasar sehingga kerusi itu berbunyi kuat. tentu mereka anggap kami sedang bergaduh... arhhh..... terlajak perahu boleh diundur... ni terlajak perbuatan.. terimalah padahnya Yana.

Pintu bilikku diketuk orang. Naza yang juga teman sekuliahku tercegat di depan pintu bilikku. Dia menyampaikan sekeping nota padaku. lantas ku ucapkan terima kasih dan ku tahu nota itu dari siapa.

Lily Harliana,

Kadang-kadang kita tak perlu nak beritahu satu dunia bila kita ada sengketa.
Kadang-kadang kita tak perlu terlalu emosi hanya perkara yang kecil sahaja.

Tindakkan awak tadi sangat memalukan saya. tetapi demi awak saya terima malu itu.berbahagialah awak kerana awak takkan nampak saya di mana2 menjelang peperiksaan minggu depan.Selamat berjaya.

-Abang Razi-

aduhai... kenapa jadi begini. kenapa... perkara itu kecik sahaja. Salahku juga emosi tak tentu pasal. Dah lah nak exam next week. bagaimana aku harus hadapi peperiksaan jika aku berada dalam tekanan... dan bagaimana dia menumpukan perhatian pada peperiksaannya bila dia juga resah...Arhhhhhhhh.... aku pasrah, hanya berserah pada Allah apakah akan jadi hubungan kami. yang penting pada waktu ini hanyalah pepriksaan yang sudah dekat bebar. abis pepriksaan nanti, taulah aku mencarinya dan menguruskan nya.

No comments: