Wednesday, January 7, 2009

ADC bab 27

Perjalanan ke Langkawi tidaklah dirasakan sangat lama. Agaknya sebab malam hari, dan aku mengambil peluang tidur sahaja. sesekali aku lihat CT ke hulu ke hilir dalam bas mencari mangsa untuk bersembang. Mangsa paling malang yang kena bersembang dengannya ialah Abang Cod.

Hmm... teringat pulak dulu Abang Cod pun cuba meng'ayat' aku.. haha. tapi line masa tu memang dah tak clear sebab aku tengah angau kat Abang PP. haha.....

Apalah yang Abang PPku buat di kala ini. Agaknya dia pun sama teringatkan aku seperti mana aku teringatkan dia. kenapa sedetik pun aku susah untuk tidak teringatkan dia. Sebelum ni tak pernah aku alami perasaan yang sebegini. Adakah kami betul2 ada jodoh. kalau takdir menentukan kami akhirnya tiada jodoh bagaimanakah untuk aku menghadapinya.

Sakit putus dengan Is tidak langsung berbekas dihatiku. paling menyakitkan hanya satu hari sahaja. Selepas itu esoknya aku bangun dengan semangat baru. mungkin pada waktu itu aku sudah ada pilihan lain. tapi bagaimana kalau perkara yang paling aku takuti itu berlaku lagi. jika hubungan antara aku dan Abang PP berakhir... mampukan aku menghadapinya. dia hilang di mata walau sekejap ku rasakan nanar....

Ahhhhh.. kenapa aku mesti berfikiran begitu... fikir yang indah2 sajalah ... kata hatiku.

--------------------------------------------------------

Langkawi....

Bestnya. tak sangka aku akhirnya sampai jugak di pulau peranginan ini. Setiabnya kami di Jeti Kuah, kami terus di bawa dengan bas yang di sewa khas ke Kampung Ulu Melaka. Sepanjang perjalanan, aku menikmati pemandangan sepenuhnya. Nice places. memang aku akan datang lagi suatu hari nanti.

Kami tiba di Kampung Ulu Melaka pada pukul 10 pagi. selepas di jamu dengan jamuan selamat datang, kami berkumpul di balai raya kampung itu. tugas pertama kami ialah gotong royong membersihkan balai raya itu dan bersedia untuk majlis perasmian serta penyerahan anak angkat. Setiap keluarga yang mendaftar akan menerima dua orang peserta khidmat siswa sebagai anak angkat.

Pukul 2 petang majlis perasmian bermula. Majlis itu dirasmikan oleh Adun Kuah, ( err. lupa lak namanya.. hihi)..

"Encik Hamzah dan Puan Fatimah.... akan menerima Lilyana dan Siti Hajar" suara pengacara majlis memperkenalkan keluarga angkat ku.

Aku dan CT bangun dan bergerak ke tepi pentas bersama2 keluarga angkat. Selepas bersalaman dengan ayah dan ibu angkat, kami terus berdiri di sisi meraka.

Aik... betul ker pandangan mataku ni. Tak bermimpikah aku melihat sesusuk tubuh berbaju batik biru itu. Dia sedang bersembang dengan Puan Jamilah, salah seorang warden di kolej.. demi mata kami bersatu dari kejauhan, dia menghadiahkan senyuman paling menawan pernah ku lihat...

Abangggggggggggg.... what a surprise.

selepas majlis itu berlangsung, kami semua bergerk untuk jamuan ringan. Aku terus pergi mendapatkannya.

"Abangg... tipu tau. kata tak de kat langkawi", kataku seakan2 tak pedulikan majlis itu.

" saja jer nak buat surprise. Flight Abang pagi tadi. sampai rumah, lepas makan Abang terus datang sini. Hmm... cantiklah baju kurung merah ni. baju baru yer"

Abang PP ku ni ada2 sahaja surprisenya. manalah aku tak angau.kami berbual. tapi tak lama kerana nampak tak manis kami berdating di tempat yang tidak sesuai ini.

petang itu usai majlis, kami terus di bawa ke rumah keluarga angkat masing2. aku dan abang PP harus berpisah...

Aduhai... macam2 berlaku dalam hidupku dua tiga hari ini. pandai dia buat surprise padaku. tak terfikir aku dia akan ada di situ. Tapi aku sangat bahagia........ terlalu.

Khidmat siswa itu bagiku satu pengalaman yang sungguh menarik. pelbagai program yang diatur sedikit pun tidak membosankan. Berbagai aktiviti kami lakukan dari gotong royong membersihkan kawasan masjid dan tanah perkuburan sampailah kursus motivasi ringkas untuk anak2 kampung itu. malah kami dijemput untuk menghadiri majlis perkahwinan salah seorang penduduk kampung itu. buat pertama kalinya aku memakan rebusan daging kerbau dicicah dengan air asam.. sedap juga..

--------------------------------------------------------

Aku mengalami batuk2 dan demam. Angin pulau ni buat aku batuk dan demam ker... atau aku demam rindu... aduh, penyakit angau ni teruk betullah.

Hari kelima aku di kampung itu, kebetulan kami adakan sukaneka di padang. Sedang kami berseronok itu, bahuku dicuit seseorang. ku lihat Abang PP tersenyum di belakangku.

"batuk2 ni tak sihat yer", katanya sambil tangannya memegang dahiku.

"panas...",katanya ringkas.

"demam sikit la Abanggg..." mulalah aku tu nak manja. Alah pada siapa lagi nak bermanja. Pada yang sayang lah kan...

"demam rindu ker ni" tanyanya sambil tersenyum.

"Ade ker... mana ada.. nak rindu sapa pulak ni..." kataku juga tersengeh...

"ooh.. tak rindu Abang yer. nak baliklah. kita penat2 datang sini nak jumpa dia, boleh dia kata tak rindu".. katanya macam nak melangkah pergi.

Aik... ni dah terbalik, dia lak merajuk. Cam ne ni. Aku bukan reti memujuk... Biar kan je ker.. isk, karang aku lak merana..

"sorry la bang, orang bergurau jer la tadi. mana leh tak rindu.. tersangat miss ni... tapi terpaksa tahan. sib baik ada CT. Dia sangat memahami." kataku. risau jugak aku mamat ni blah macam tu jer...

"tak de lah, ingat kita jer rindu dendam kat dia, tapi orang tu tidak" katanya masih tak senyum2..

"ala.. jangan la gitu. tak mana berubahnya.." aku cuba buat muka manja2 konon. tapi tak berjaya..Ahhh susahnya. ni aku benci ni. aku bab daya pujuk memang fail..

"Abangggg janganlah gini. Sini tempat, masa semua tak sesuai tau... kesianlah kat Yana ni. mintak maaf sangat tadi kalau abang rasa tersingung." Nada suaraku mula ku lembutkan selembutnya.

Agaknya dia tersinggung kut sebab aku tadi nada suara memang bergurau abis... then say sorry pun acuh tak acuh..

' okla.. nak balik dulu tau... nanti next week kita jumpa kat Kolej. Jaga diri, makan ubat. kalau sakit nanti nyusahkan Ct, dan family angkat tu pulak... paling penting, sakit awak tu nanti buat abang tak lelap tidur.risau..." walaupun kata2nya itu ada nada kuasa vetonya itu, tapi ku tau dia dah mula ok dari terasa hati tadi.

hish, ni satu dengan Abang PP ni. dia ni sensitif sangat. Cakap tak leh salah, cepat jugak terasa, tapi dia jenis tak merajuk berlama2 mcm aku. Aku pulak selalu merajuk dan lari semata2 untuk mendera hati dan perasaan dia...

lalu dia pun berlalu balik. sebelum itu dia berbual2 dengan Abang Cod, Abang Zul, kak imah dan kak sheila.

Aku yang tinggal ni terasa sangat bersalah.... walaupun Abang PP nampak Ok, tapi aku terasa seperti aku tak melayannya dengan baik seperti mana dia menatang aku bagai minyak yang penuh... tak adilnya aku.......

No comments: