Tuesday, January 6, 2009

ADC bab 19

Pagi itu, aku terasa sangat malas nak ke kuliah. mengantuk amat sebab semalam sampai ke tengah malam aku sibuk menguruskan hal2 berkaitan projek Khidmat Siswa. Apalah aku ni, ni dah tak betul ni.. kuliah lebih utama dari projek itu. janganlah sbb join projek kolej, kuliah entah ke mana. kalau Abang tau, nahas aku kena bebel...

tengahari aku aku dan kawan2 turun lunch.. sedapnya lauk.. ada ketam. favourite aku tu... masak merah lak tu...

sedang aku makan, Abang PP masuk ke dewan makan. Dia baru balik kelas la tu... suka tul la pakai kemeja bunga2... mat bunga tul! kata hatiku.. ahhh.. rindunya... dia pandang aku tak senyum pun.. adolah hal tu...

selepas makan aku lepak2 pulak di foyer... "Eh Ly, Abang ko datang la" kata CT memuncungkan mulutnya ke arah bertentangan denganku...Isk, kenapa aku berdebar2 ni... macam tak biasa.

Selepas beberapa ketika Abang PP menegur kawan2ku, kawan2 ku macam tau2 jer semua blah... apa daa... asyik bagi peluang dating jer.. hahaha

"kenapa tak g kelas hari ni, nak kata sakit, nampak ok jer..." tanyanya.. muka serious beb...

"Ala, yana terlajak tidur la bang. lagipun kelas ada satu jer, kul 8 sampai 9 jer", kataku ala2 suara manja tu.

"satu ker sepuluh ker tak de alasan tak nak g kelas.. tu yang paling penting. abang tahu tau kalau yana tak pergi kelas... lain kali jangan buat lagi" katanya sambil berlalu...

Ler tu jer. Jumpa aku bebel pas tu blah. tak tahu ker orang rindu ker apa ker.. bencinya aku....Balik bilik aku berkira nak balik kampung keesokkan harinya. lagipun aku tak de kelas hari isnin. jadi aku berkira nak balik kampung Sabtu dan balik semula ke UM hari Isnin.. sebenarnya aku tak de alasan nak balik kampung sebab baru 2 minggu lalu cuti mid semester.. tapi aku rasa nak ajar sikit Abang aku tu.. nak marah pun janganlah serious sangat. bukannya aku buat salah besar. Biar dia cari aku, biar dia rasa kehilangan aku..

---------------------------------------------------------

esoknya pagi2 lagi aku keluar. tanpa sarapan pagi, aku jalan kaki menuju ke arah library. Biasanya depan library UM senang sikit nak dapat teksi. Akhirnya ada pun teksi berhenti dan aku bergegas menuju ke Perhentian pekeliling. selepas beli tiket aku blah naik bas .. huhu.

Ni merajuk ker apa nih... tak tau lah. Yang pasni kali ni aku nak buat dia tercari2 aku...

sampai di rumah, adikku nampak happy saja sebab aku balik kampung tanpa beritahu terlebih dahulu. Buah tangan sumi jelly dan buah limau aku beli di pekan sedang dijamu adik2 ku... terasa sangat bahagia melihat mereka gembira dengan ole2 tak seberapa aku tu.

Sedang aku berborak dengan mak, talian telefon berdering.

"Pergi angkat Ngah. "suruh mak.

aku melangkah malas mencapai gagang telefon. Selalunya bukan untuk aku pun kalau ada panggilan telefon ni.

" Yang, kenapa balik kampung tak beritahu", suara itu tiba2 menyapa selepas mendengar suara aku memberi salam.

"saja jer, tiba2 Yana teringat nak tengok adik2", bohong ku.

"Abis bila balik ni, esok ker" tanya Abang PP bagai ayam kehilangan anak...

" eh, tak, Isnin baru balik, napa lak", aku bertanya sengaja untuk menduga Abang PP.

"Abang rindulah... pasal smlm tu, Abang mintak maaf yer... tapi jgn ingat abang tak marah. Ponteng tak de kompromi tau... tapi lain kali janganlah lari..." katanya.

nada suaranya lembut yang membuatkan aku bersalah sangat..kami berbual seketika. bilamana Abang PP mengucapkan I love you, aku mampu menjawab 'me too' sahaja. tapi aku tau dia mengerti...

-----------------------------------------------------

Isnin itu aku balik semula ke UM. Pagi itu mak buat nasi lemak menjamu aku sebab aku akan balik awal. Sedapnya nasi lemak mak... masakan mak mmg sentiasa menjadi kegemaranku... pergilah makan di mana saja, tapi masakan mak tetap no 1.

Pukul 9 pagi aku keluar dari rumah. Berkobar nak balik ke KL ni nak jumpa buat hati. Aku rindu sangat kat Abang... rindu tak terungkap dgn kata2...Sampai di Pekeliling jam sudah pukul 2.30 petang. nak naik bas ker teksi ni...bas lambat la pulak. teksi mahal, tapi cepat. baik naik teksi lah, cepat sikit dapat bertemu buah hati.

sedang aku melangkah nak menuju tempat teksi, satu tangan mencuit bahuku...

"Abangggg... terkejut orang". kataku.. cis! manja la konon tu. nak termuntah aku dengar suaraku sendiri... haha

"orang mana ni"... tanya nya sambil tersenyum... Abang PP muncul kat Hentian Pekeliling.. aduh, terharunya...

"orang tu Yana la.. ngada2lah abang ni".. kataku... terlalulah gembiranya aku bila menerima kejutan dari orang tersayang.

"Abang apa...".. sakatnya lagi...

"Abang la...Abang yang ni..."kataku sambil menunjukkan tanganku kearahnya...

"ye la... Abang apa???".. adeh.. aku tau jawapan apa dia nak. tapi aku memang malu nak memanggil namanya sebab tak pernah aku buat sejak pertama kali kami bertemu dulu...

nampak bagai dia tak nak mengalah, aku pun berkata,"Abang Razi la..."..

kah kah kah... dia ketawa terbahak2, padahal aku malu giler... sajer je nak kenakan aku...tapi aku bahagia sangat. Dia pandai mengambil hatiku. terlupa seketika yang aku sebenarnya merajuk dengannya..kami bercanda di tepi sungai Gomabk yang kotor itu... sambil berborak2 macam tak de hari lain nak jumpa lagi. menjelang petang,kami sama2 menaiki teksi balik ke UM...

1 comment:

lilo_kill said...

hahha,,, ada.. seminggu dua kali.. dulu mewah lah ernie.. skrg mya dik kata tah apa2 lah...