Tuesday, January 6, 2009

ADC bab 21

Bangun tidur pagi itu, aku berniat untuk terus menceriakan hari2 mendatang. Selagi aku ceria dan happy, selagi itu hidupku akan lebih bermakna.

Aku keluar bersarapan bersama CT. Nasi lemak. Teringat pulak nasi lemak mak aku... dan teringat pulak insiden ambik order nasi lemak Abang PP masa gerai konvo dulu... berserabut perut aku masa tu tak tentu arah. Manisnya kenangan itu... Tiba2 aku tersenyum-senyum pulak...

"oii cik kak, makan la. hang pi senyum sorang ni apasal. sudah2 lah berangan tu", Ct menyapa aku. Dia pun tersenyum2.. macam tau2 jer aku duk berangan... haha

"ha, tu ha, abang ko datang tu," panjang muncung mulut si Ct ni.Aku ketawa kecil.

"Ehem.. happy nye korang berdua pagi ni. Leh join duk sini tak" Abang PP menyapa kami.

" hang kalau nak duduk baik hang duduk sebelah aku ni. dapat bertentang mata ngan buah hati hang, karang hang duk sebelah dia, wat pe, hang tengok aku la pulak", kata Ct sambil ketawa..

" ye tak ye gak ek.. tengok hang wat pe..." kata Abang PP.

Sakan dua orang ni ketawa.Aku naik malu pun ada. Cam ne ni, dia duk depan aku lak... Isk, terasa janggal la pulak. macam tak biasa aku ni. kena tenung lebih dari tu pun penah. tapi pagi ni perasaannya sama seperti masa mula2 berkenalan dulu. Ada terasa segan, terasa berdebar, perut aku ni tah senak, tah serabut. Rasanya usus dalam perut aku tu berserabut kut.. hahaha

"hang tak de kelas ker pagi ni T. Setahu aku cik adik manis depan ni pagi ni memang tak de kelas", kata Abang PP memecah kebuntuan aku yang diam aje dari tadi.

"ishhh, kalau tak dak pun, aku nak bangkit dah ni... nak balik bilik sambung tidoq", kata Ct... pastu tak semena2, bangun jer minah ni..

"Eh, ko nak g mana pulak ni, Aku nak ikut", baru aku bersuara, panic aku nak ditinggalkan dek CT..

"Laa hang ni, hang duk la sini. hang ni kenapa? hang takut hantu ka. dah, hang duk sini. Aku nk p kelas la"... Ct tinggalkan aku sudahnya..

Apa nak buat ni. Kalau aku bangun tinggalkan Abang PP aku ni, terasa melampau la pulak. Dia baru nak baik ngan aku tu. Tapi duk ngadap dia terasa janggal la pulak. Malunya aku... Kenapa dia tengok aku lak ni... Hish amatlah tak selesanya. Ada tahi mata ker kat mata aku nih, tak pun bulu hidung terkeluar ker....

"Yang, lap mulut tu.. makan comot" katanya sambil senyum2..

"Eh yer ker... kat ne" tanyaku spontan.

"belah sini", Abang PP menunjukkan di sebelah kiri mulutnya.

Aku lantas mengelap tepi mulutku sebelah kiri...Tiba-tiba dia ketawa sakan... Apo hal lak nih...

"saje jer nak trick Yana, tak comot pun lah, saja jer, Abang tunjuk belah kiri mulut Abang, Jadi yana sebenarnya belah kanan tau... sebab yana duduk depan Abang", katanya sambil senyum2...

"Abangggg ni"...

adeh.. lama aku tak buat suara manja macam tu. nak termuntah aku dengar suara aku sendiri..

"Manjanyaaaaa... ni Abang sayang ni."aku menemaninya makan seketika, kemudian kami keluar dari dewan makan menuju je foyer.

" Maaf la hari tu, marah Abang yer", katanya masa kami sama2 melabuhkan punggung duduk di kerusi bulat depan bilik komputer itu. dah jadi macam kerusi kami la pulak. Asal nak jumpa jer, kat situlah tempatnya.

"tak la marah, tapi kecewa..."balasku ringkas.

"tak payah la cakap hal tu lagi. Buat sakit hati aje", tambahku.

"err.. nak cakap apa ek... rindu lah yanggg... suka hilangkan diri sampai tak nampak bayang tau. Buat Abang macam orang hilang akal. terjengah sana sini, tapi tak de. Lama lak tu, seminggu tau" aduhai, kesiannya.

tapi padan muka dia. tu baru tak nampak bayang. kalau aku lari terus baru tau...Kami berbual macamlah tak de hari lain lagi. lama kami berbual sampailah waktu makan tengahari. sampai aku terpaksa mintak diri sebab petang tu aku ada kelas bahasa Inggeris. Aku tau abang PP ada kelas geologi.

"Nak Abang hantar tak g kelas, tapi Abang tak de kereta. kapcai jer", pelawa dia. first time nak bawak awek naik motor ker... haha

"tak pe lah. Lum sedia nak naik motor berdua2an .. malu bdk2 kolej nampak. Takpun Abang jer la jalan kaki ngan Yana nak", pelawaku pulak...

" Jalan kaki pun jalan kaki lah... janji cik adik manis tak ilang lagi"

Aku ketawa dia pun ketawa. Selepas makan tengahari, kami berjalan kaki dalam terik matahari ke kelas. Sib baik aku ada payung... Alahai, romantik la konon tu. berpayung berdua. kalau Pak din ker daud nampak ni, sure dia orang kata macam pengantin.. haha

No comments: