Tuesday, January 6, 2009

ADC bab 23

Selepas peristiwa tangkap basah tempohari, aku memang berhati2 untuk keluar berduaan malam2 hari. paling tidak pun kami hanya keluar makan dan balik bersembang di foyer kolej. setiap kali kami keluar pasti berjalan kaki. beberapa kali Abang PP mempelawa aku naik kapcainya, tetapi aku masih teguh dengan pendirianku takkan membonceng motosikal dengannya... Kenapa, aku pun tiada jawapannya. Mungkin aku taknak menjadi bahan gossip member2 kolej melihat aku bertenggek di atas motosikalnya.

----------------------------------------------------

Hujung minggu itu berlangsung Sukan Universiti Malaya (SUKMUM). Aku tidak melepaskan peluang menonton beberapa perlawanan yang melibatkan kolej kami. Paling aku suka menyaksikan perlawanan rugbi dan softball. Terjeritlah aku di tepi padang tatkala kolej kami berjaya mendapat bola atau meneruskan larian.

Abang PP memang mewakili kolej dalam perlawanan tenis. tetapi langsung tidak dibenarkan aku datang menonton. Geram jer. Apa tah yang nak disoroknya. Aku nak pergi tengok curi-curi pun jadi malas . Bukannya apa, aku tak nak sudahnya akan mengundang pergaduhan... dan seperti biasa bila bergaduh tak dipujuk, aku mesti lari balik kampung. Tapi aku suka juga buat begitu untuk menduga hatinya. Paling teruk pun dia biarkan aku sehari dua, lepas tu akan mencariku semula. dan setiap kali aku balik kampung, dia mesti akan menungguku di Hentian Pekeliling...

Tak de surprisenya pun lagi. Tapi lepas tu mesti kami kembali intim macam tak de apa yang berlaku. Aku tau kelemahan dia... Dia tak sanggup kehilangan aku. tapi itulah yang aku selalu buat bila aku sakit hati...

Petang Ahad itu, Abang PP mengajak aku menonton perlawanan softball. Alah malasnya aku nak pergi ke padang varsiti tu sebab match petang itu antara 1st college dan 6th college. tapi nak jaga hati dia aku pergi jugak sebab dulu masa zaman Asasi Sains , Abang PP tinggal di 1st Collage. Memang semangat 1st College dia tu masih menebal sementalah kawan2 baik dia semua masih menghuni kolej itu.Setibanya kami di padang varsiti, aku lihat Nana, Wan, Sler, Majid, Am, Elina, Sui dan beberapa kawan Abang PP ada di sana. Huh! Klik2 ni kalau bersorak karang mengalahkan chear leaders ni. Mmg aku tau. riuh rendah kat padang ni nanti suara dia orang aje.

Perlawanan sudah bermula sebenarnya. Semasa kami sampai, Pasukan Kolej 6 (Kolej medic n dental), baru sahaja mendapat giliran memukul bola. Lama kami bersorak. tiba -tiba giliran seorang budak perempuan yang tinggi lampai... Aduh, mana aku lihat budak ini yer... mukanya sangat familiar di mataku...

" Ha, N'jum, kita tengok sapa yang kenaaa", tiba2 Sler bersuara diikuti ketawa yang lainnya.Aku langsung tak faham. tapi tengok jer la.

Selepas budak perempuan itu berjaya memukul bola, dia sempat berlari pantas ke base yang pertama lalu jatuh betul2 di hadapan aku dan Abang PP...

"La... N'jum, tau2 jer dia nak jatuh kat ne... tolong la angkat", sampuk Wan pulak.

Abang PP hanya sengeh jer, dan aku tengok Nana mencubit Wan sambil memandangku.. Peliklah aku dengan semua orang ni. kami tak tunggu perlawanan abis sebab aku terasa nak balik pulak. Aku taknak terlepas makan malam di kolej. padahal makanan kat kolej bukanlah sentiasa sedap. Tapi aku tak betah duduk lama di situ... Cemburukah aku...

Dalam perjalanan balik ke kolej aku diam seribu bahasa. Sesekali Abang PP berkata sesuatu, aku hanya mengiakan saja. Fikiran ligat berputar di manakah aku melihat budak perempuan itu.

"Yang, dulu kan kat masa sekolah SIGS apa paling heppening?"tanyanya tiba-tiba.

"kalau pasal sport hoki kut. Chearleaders.. tak pun paling famous SIGS band la" kataku yang langsung tak syak apa2.

"SIGS band memang terkenal. tapi musuh paling utama STF band kan" katanya...

"Aah.. "jawabku ringkas sambil mengingati detik kepopularan Band SIGS di Johor Bahru.

"dulu kan kalau drum major nak baling besi panjang tu mesti kami cuak. takut tak dapat sambut. tapi kalau dapat sambut kami bersorak giler-giler punya", kataku bagai melupakan apa yang berlaku di padang varsiti tadi.

"Sapa nama drum major SIGS yer. dulu ada masuk surat khabar.", tanya Abang PP padaku.

"Setiap tahun tukar orang la.. yang pasti masa Yana form 5 , nama dia Haslina. Kami panggil Nad jer. Pastu yang tahun sebelum tu apa nama dia yer... something like Has.... apa tah.. tapi bukan Haslina..", kataku yang masih blur.

"Haslinda kut..." kata Abang PP."ha.. yer la Haslinda. Haslinda Mokiah.. pandai Abang teka.. Tapi mana Abang tau ni", tanyaku mula syak sesuatu.

"err perempuan yang jatuh tadi tu Haslinda lah. Dulu dia kawan Abang"...

Cis! Aku terasa nak meraung jer. Tak fikir ker dia yang aku akan sakit hati bila dia bercerita kisah cinta dia dulu. Dulu pernah aku kata padanya, kalau terasa pedih, luka atas kegagalan cinta dulu, jangan sesekali sebut2 lagi. nanti akan membawa kepada kenangan itu.

tapi dia ni betullah... kenapa dia masih mengingati kisah itu sedang aku seperti sudah lama membuang Is jauh dari hidup aku. tak pernah sekalipun aku teringatkan Is.

langkahku makin laju meninggalkan dia. dia mengejar aku untuk meminta maaf atas keterlanjuran dia tadi. lantas ku katakan, kalau nak ingat sangat kenangan lama dia, pergi semula ke padang varsiti tadi, dan pergi rujuk semula dengan perempuan itu. jangan sesekali cari aku...

Sudahnya petang itu aku merajuk lagi untuk kesekian kalinya. tapi aku tiada alasan untuk lari balik kekampung memandangkan esoknya sudah hari Isnin menandakan masuknya minggu baru....

No comments: