Tuesday, January 6, 2009

ADC bab 22

Kau Ilham Ku

Beribu bintang dilangit
Kini menghilang
Meraba aku dalam kelam
Rembulan mengambang
Kini makin suram
Pudar ilhamku tanpa arah

Sedetik wajahmu muncul dalam diam
Ada kerdipan ada sinar
Itukah bintang atau rembulan
Terima kasih kuucapkan

Izinkan kumencuri bayangan wajahmu
Izinkan ku mencuri khayalan denganmu
Maafkanlah oh...
Andai lagu ini
Mengganggu ruangan hidupmu
Kau senyumlah oh...
Sekadar memori
Kita di arena ini
Kau ilhamku
Kau ilhamku...

Lagu nyanyian Man Bai kedengaran di corong radio. lagu ni menjadi siulan di kala ini.. Lagu tu jugak menjadi lagu aku dan dia.. Aku jarang mengaitkan hal2 aku dengan lagu, Tapi Abang PP suka kaitkan dengan lagu. Kalau dia rasa ada kena mengena jer dengan kami, mesti dia hantar lirik lagu padaku ... aduhai.. indahnya lah percintaan. tu yang buat aku terasa sangat dicintai...

Agaknya siang malam pagi petang dia asyik mengenang aku jer kut sebagaimana aku asyik teringat dia jer...isk.. mulalah aku ni nak berangan. padahal dia entah ingat aku tak tidak..


----------------------------------------------------------

Pertandingan Seni pentas berlangsung dengan jayanya. JKP kreatif kolej kami mendapat pujian dari Master kerana menjadi Johan 2 ketegori. Nyanyian Asli dan Nasyid. Mendapat tempat ketiga dalam tarian kreatif. aku pun tumpang berbangga kerana tak sia2 penat lelah aku membantu menjayakan hal2 belakang tabir. Orang paling gembira tentunya Abang PP.

"Yang, Abang happy la usaha kita berjaya. Last year, kolej kita tak de menang langsung tau" Aku nampak kegembiraan dia... terlalu...

"yer ker.. kiranya tahun ni berjaya abis la.." kataku yang jugak sama 2 tumpang gembira.

"Abang semangat sbb Yana sentiasa ada beri sokongan. memang Abang tak buat keputusan yang salah lantik Yana dulu" tambah Abang PP..

"Ada ker pulak Yana.. orang lain mainkan peranan gak tau. bdk2 yang masuk bertanding tu lagilah berusaha berlatih setiap hari. Kalau nak dibandingkan Yana ni wat pe, setakat taip surat... Masuk tarian pun keluar... nyusahkan team tu jer cari backup dancer".. panjang lak aku membebel.

"hal tarian tu jangan nak ungkit lagi la Yang.. Abang memang nak Yana keluar pun tapi takkan nak paksa suh keluar. masa tu mana leh guna kuasa veto", katanya sambil memandang padaku...

"ooOOOoo.. kuasa veto eh... ngada2lah abang niiii"... mulalah aku ni nak buat manja tu..

"Janganlah Yang manja2.. risau Abang ni. Karang tak pasal2 setan menghasut terterkam lak..." katanya dengan nada bergurau.

tapi aku mendengarnya menganggap ia bukan satu gurauan. aku mula takut berdua2an dengannya. Aku rasa selama ini dia tak pernah ambil kesempatan padaku. memang tak pernah. tapi salah aku jugak. bukan nak menggodanya. tak terniat pun. tapi aku terasa macam kes lama dulu.. janganlah kepercayaan aku hilang padanya... dah la malam2 buta tepi tasik lak ni. first time dating tepi tasik.

sedang kami berbual dan nak bangun berjalan pulang ke kolej, tiba2 tiga empat orang berjubah datang menghampiri kami...

"Err.. buat apa malam-malam ni. Siapa nama? kad matrik mana".. soal seorang lelaki siap berkupiah bertalu2.

tapi aku langsung tak menjawab. Mukaku ku rasakan pucat. tapi Abang PP sangat gentleman.

"Kami tak buat apa2. Awak semua pun tak de hak nak rampas kad matrik kami sebab kat Matrik hanya pihak atasan dan pak guard jer ada hak nak check... jadi saya dengan segala hormatnya minta diri." kata Abang PP sangat tegas.

2 orang pelajar Akademi Islam (AI) itu cuba menyoal aku tapi langsung satu patah pun aku tak buka mulut. aku hanya diam membatukan diri. Aku sangat takut karana apalah akan jadi kalau kami dilaporkan kepada pihak UM. Abang PP cuba menarik tanganku untuk membawa aku pergi dari situ, tapi dihalang oleh pelajar yang memakai jubah tadi.

"Dia boleh balik sendiri. tapi awak tinggal kami nak soal siasat" kat salah sorang dari 4 orang itu kepada Abang PP.

"Eh, you all dah hilang akal. Dia tu perempuan, nak suruh jalan seorang malam2 buta ni. Dia tanggungjawab saya sepenuhnya, jadi dia datang dengan saya dan dia sepatutnya selamat balik bersama saya. Kami tak de buat apa2, jadi seharusnya budak AI seperti anda semua jangan nak berlagak menjadi pencegah maksiat. Apapun terima kasih kerana mengingatkan kami apa yang kami buat duduk berduaan ni salah..." kata Abang PP dengan tegas dan terus menarik tanganku berlalu dari situ.

Kami jalan sangat cepat meninggalkan bdk2 AI itu. aku masih tergamam dan diam sepanjang jalan balik ke kolej. Sampai di persimpangan antara jalan menuju Kolej Kinabalu dengan Kolej Zaaba, barulah abang PP bersuara.

" Yana jangan takut sayang. Abang ada... takkan ada sesiapa berani apa2kan Yana" katanya.

Dengan tak semena-mena aku menangis. Bukan kerana aku takut ditangkap basah, tetapi kerana Abang PP begitu bertanggungjawab terhadap diriku. Perbualan kami sebelum berlakunya kes tadi membuatkan aku merasakan dia amat tulus padaku... dia betul2 menjagaku seperti mana janjinya. kalu ikutkan budak2 AI tadi ada ker disuruhnya aku balik malam2 buta seorang diri. Kini aku tahu, aku selamat di samping Abang PP.

No comments: